poniedziałek
| 10 grudnia 2018

Jedną z naszych specjalności w przemyśle motoryzacyjnym są naczepy. W odróżnieniu od aut osobowych wśród naczep nie brak polskich marek i polskich konstrukcji.

Najbardziej znana firma to Wielton, której charakterystycznym znakiem jest wielbłąd. Produkty giełdowej spółki z Wielunia (łódzkie) można zobaczyć w najbardziej odległych zakątkach globu, oddalonych od Polski o tysiące kilometrów, np. w azjatyckim Turkmenistanie, afrykańskim Burkina Faso, czy w Nowej Kaledonii na południowym Pacyfiku. Dzięki rozbudowanej sieci sprzedaży naczepy z logiem Wieltonu, trafiają do ponad 30 krajów. W Europie Wielton plasuje się na piątym miejscu wśród producentów. A są szanse na jeszcze lepszą, trzecią pozycję. W maju za 9,5 mln euro Wielton przejął ponad 65 proc. akcji firmy Fruehauf, największego francuskiego producenta naczep. Umowa przewiduje opcję zakupu pozostałych akcji po 2017 r.

W ofercie wieluńskiej spółki znajduje się 60 typów wyrobów dla firm transportowych, budowlanych, produkcyjnych, dystrybucyjnych, rolniczych. W Polsce w ubiegłym roku zarejestrowano 1976 pojazdów Wieltonu, takie dane podaje Samar. Bieżący rok może być jeszcze lepszy, bo w pierwszym półroczu liczba rejestracji to 1229. Dla zobrazowania skali tego rynku - rejestracje nowych naczep wszystkich marek wyniosły od stycznia do czerwca 8434. Lepsze od Wieltonu były tylko Schmitz i Krone. Pokażcie inną, przemysłową dziedzinę, w której polski producent przejmuje kontrolę nad liderem francuskiego rynku, a w kraju zajmuje mocną, trzecią lokatę.

Poza Wieltonem jest w Polsce sporo innych, liczących się fabryk naczep. Tak więc niedaleko Wielunia, w Szczercowie (łódzkie) działa Bodex. Za wytwarzanie naczep wziął się największy dystrybutor części zamiennych, Inter Cars, pojazdy marki Feber powstają w Sieradzu (znowu łódzkie). Inne bardzo popularne marki wśród przewoźników to: Zasław z Andrychowa (małopolskie) z tradycjami sięgającymi lat 50., Mega z Nysy (opolskie) miasto słynnego niegdyś z aut Nysa, oraz Janmil z Nowego Janowa (łódzkie).

W cysternach do przewozu gazów i paliw płynnych wyspecjalizowała się firma BC-LDS z Ostrowca Świętokrzyskiego. Cysterny w Elblągu wytwarza Stokota, to wprawdzie belgijska firma, ale produkująca w województwie warmińsko-mazurskim. Na Pomorzu, w Chojnicach powstają naczepy CMT. Demarko Komarec (Bytom, Świętochłowice, górnośląskie) postawił na specjalistyczne naczepy niskopodwoziowe, do transportu dużych i ciężkich ładunków. W tym samym segmencie działa Emtech. Naczepy (Nova) są jednym z wyrobów firmy Metal Fach z podlaskiej Sokółki, znanej również jako producent maszyn rolniczych, oraz Skibicki ze Skępego (kujawsko-pomorskie).

Jacek Dobkowski

Fot. Wielton.


wSensie.pl to polski portal internetowy, którego celem jest dostarczanie Czytelnikom najwyższej jakości informacji i opinii. Na naszych stronach znajdą Państwo najważniejsze informacje ze świata polityki i gospodarki, liczne wywiady i komentarze oraz wideo. 2018 Copyright wSensie.pl
Zgodnie z rozporzadzeniem możesz cofnąć zgode którą wcześniej nam dałeś. Jednak uprzedzamy że portal może przestać działać poprawnie. Cofnij zgodę.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „x” w prawym górnym rogu tej informacji. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Więcej o polityce prywatności możesz przeczytać tutaj.