niedziela
| 08 grudnia 2019
Robert Wyrostkiewicz | 23 października 2019

Andrzej Bogdanowicz (OZPTD): Niemcy i Francja chcą wyeliminować polski transport pakietem mobilności

Andrzej Bogdanowicz (OZPTD): Niemcy i Francja chcą wyeliminować polski transport pakietem mobilności

Zdaniem Andrzeja Bogdanowicza, dyrektora generalnego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego fakt, że Polska jest liderem na rynku europejskim spowodował ostrą reakcją przewoźników zachodnich w postaci tzw. pakietu mobilności. Wcześniej zamach na polski transport dokonany miał być w ramach legislacji krajowej, ale w ostatniej chwili w Sejmie projekt własnego rządu zatrzymał poseł… Jarosław Kaczyński.

– Przedmiotem zmian miała być regulacja dotycząca stacji kontroli pojazdów, a de facto zmiany nadzoru nad kontrolą pojazdów. Jako związek braliśmy udział w pracach legislacyjnych od powstania projektu. Nasz głos nie był brany pod uwagę. Próbowaliśmy dotrzeć do polityków i decydentów, ministrów. Można powiedzieć, że udało się w ostatniej chwili przekonać, że to nie jest dobra regulacja dla polskich przedsiębiorców

–  przypomniał zdarzenia z 2018 r. Andrzej Bogdanowicz.

– Największym złem było obłożenie badań technicznych dodatkową opłatą, quasi podatkiem, wysokości 3,50 zł od badania technicznego. Jeżeli w Polsce wykonuje się 20 milionów badań, to daje ponad 70 mln zł. Stacje diagnostyczne mają za to niezmieniany taryfikator od 2004 roku! Od tego czasu wszystko podrożało, wzrosły koszty

–  wyliczał dyrektor generalny Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego.

– Jeżeli przy podstawowej opłacie 100 zł za badanie techniczne rentowność stacji wynosi ok. półtorej procenta netto, to 3,50 zł od kwoty netto to jest ponad 5 procent. Wtedy wszystkie stacje musiałyby upaść

– dodał przedstawiciel biznesu transportowego.

Zagrożenia krajowe dla potencjału polskiego transportu zostały – przynajmniej chwilowo – oddalone. Nie próżnują za to legislatorzy unijni, zwłaszcza Niemcy i Francuzi, którym w pierwszej kolejności zależy na wyparciu Polski z rynku europejskiego.

–  Statystycznie co czwarty TIR na europejskich autostradach jest polski. Niezadowoleni zbudowali koalicję. Niemcy i Francuzi próbują nas wypchnąć z rynku. Temu ma służyć m.in. tzw. pakiet mobilności

–  przekonywał Bogdanowicz, który stwierdził, że polscy przewoźnicy gwarantują najwyższą jakość i najniższy koszt.

– Atrakcyjność naszej usługi jest atrakcyjna dla załadowców. Dlatego przejęliśmy dużą część rynku

– tłumaczył dyrektor generalny Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego i przypomniał, że już wcześniej próbowano zniszczyć polski transport płacą minimalną. Wówczas się nie udało. Teraz polski transport ma zostać wyeliminowany przez pakiet mobilności, czyli zestaw rozporządzeń prawa unijnego dotyczącego transportu.

Jak wygląda z kolei sytuacja polskiego transportu na Wschodzie?

O tym posłuchacie w najnowszej rozmowie Roberta Wyrostkiewicza w programie "Nocna wymiana myśli".

Opublikował:
Robert Wyrostkiewicz
Author: Robert Wyrostkiewicz
O Autorze
Robert Wyrostkiewicz - publicysta wSensie.pl i redaktor naczelny "Warszawskiego Wieczoru", "Białostockiego Wieczoru" i "Sokólskiego Wieczoru", wcześniej dziennikarz śledczy, informacyjny, reporter m.in. w "Warszawskiej Gazecie", Polskim Radiu Radio dla Ciebie, "Niedzieli", "Naszej Polsce", Fronda.pl czy Prawy.pl; redaktor Naczelny serwisu Archeolog.pl i publicysta pism archeologiczno-historycznych (m.in. "Odkrywca", "Zakazana Historia"). Członek Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich i były wiceprezes Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy. Muzealnik, nieskończony archeolog i poszukiwacz skarbów...
Ostatnio opublikowane artykuły tego autora

wSensie.pl to polski portal internetowy, którego celem jest dostarczanie Czytelnikom najwyższej jakości informacji i opinii. Na naszych stronach znajdą Państwo najważniejsze informacje ze świata polityki i gospodarki, liczne wywiady i komentarze oraz wideo. 2018 Copyright wSensie.pl
Zgodnie z rozporzadzeniem możesz cofnąć zgode którą wcześniej nam dałeś. Jednak uprzedzamy że portal może przestać działać poprawnie. Cofnij zgodę.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „x” w prawym górnym rogu tej informacji. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Więcej o polityce prywatności możesz przeczytać tutaj.