sobota
| 16 listopada 2019

Ursula von der Leyen desperacko walczy o poparcie Zielonych. Podatek węglowy, obciążenie dodatkowymi kosztami linii lotniczych i transportu morskiego – to tylko niektóre pomysły kandydatki na stanowisko przewodniczącego Komisji Europejskiej. Niemiecka polityk stwierdziła, że Europa powinna stać się pierwszym na świecie "neutralnym klimatycznie" kontynentem, a dekarbonizacja europejskiej gospodarki powinna zostać zaostrzona nie do 40., ale do 50 proc.

Ursula von der Leyen, która ma szansę przejąć najwyższe stanowisko polityczne w Unii Europejskiej zadeklarowała podniesienie celów klimatycznych. Polityk opowiedziała się m.in. za opodatkowaniem emisji dwutlenku węgla, czyli wprowadzeniu tzw. podatku węglowego, tak, by cała Europa stała się pierwszym "neutralnym klimatycznie" kontynentem. Pomysł wprowadzenia w UE podatku węglowego bezskutecznie proponował już jakiś czas temu prezydent Francji Emmanuel Macron, który przekonywał, że "Europa powinna stać na czele frontu ekologicznego". 

Na tym jednak nie koniec. Ursula von der Leyen poparła także pomysł obciążenia linii lotniczych i transportu morskiego większymi kosztami. Co więcej, niemiecka polityk obiecała zaostrzyć cele unijne na 2030 r. i zamiast 40-proc. redukcji CO2 zaproponowała 50-proc. dekarbonizację gospodarki. Von der Leyen zasugerowała równocześnie, że Europejski Bank Inwestycyjny powinien stać się "Europejskim Bankiem Klimatycznym".

Pochodząca z "chadeckiej" Europejskiej Partii Ludowej kandydatka na stanowisko przewodniczącego Komisji Europejskiej zabiega obecnie o poparcie trzech europejskich ugrupowań parlamentarnych. By zyskać wymaganą większość głosów, Von der Leyen musi uzyskać poparcie co najmniej dwóch innych głównych bloków.

– Jestem przekonana, że możemy zrobić więcej, być bardziej ambitni. Wiem, że macie cele, które chcecie osiągnąć, ale patrząc na fakty i liczby, jestem przekonana, że możemy osiągnąć 50-proc. redukcję w roku 2030

– przekonywała Zielonych von der Leyen.

– UE będzie musiała debatować nad opcją podatku od emisji dwutlenku węgla. To musi zostać wprowadzone. Wiem, że nie jest to łatwe, ale jest to coś, co musimy wziąć na siebie

– stwierdziła niemiecka polityk, która zaproponowała także utworzenie "Rady Naukowców", która odpowiadałaby za monitorowanie europejskich państw członkowskich, w zakresie wypełniania zobowiązań dotyczących ograniczenia emisji dwutlenku węgla. 

Partia Zielonych uzależniła swoje poparcie od determinacji nowej kandydatki w sprawie wdrożenia polityki klimatycznej. Jak widać skutecznie, bo niemiecka polityk staje na głowie i proponuje rozwiązania, z których prawdopodobnie same Niemcy nie będą w stanie się wywiązać, bowiem Berlin przedłożył niedawno nowy projekt krajowego planu na rzecz energii i klimatu, który zakłada, że Niemcy będą generować energię elektryczną z węgla co najmniej do 2050 r. Ze szkicu projektu wynika także, że w 2040 roku kraj wciąż będzie wytwarzać z węgla ogromne ilości energii. Problemy z dekarbonizacją odbiją się więc także na niemieckich emisjach dwutlenku węgla.

wsensie.pl/pch24.pl/energetyka24.com/MS/Fot. Arno Mikkor (EU2017EE), CC BY 2.0, Flickr


wSensie.pl to polski portal internetowy, którego celem jest dostarczanie Czytelnikom najwyższej jakości informacji i opinii. Na naszych stronach znajdą Państwo najważniejsze informacje ze świata polityki i gospodarki, liczne wywiady i komentarze oraz wideo. 2018 Copyright wSensie.pl
Zgodnie z rozporzadzeniem możesz cofnąć zgode którą wcześniej nam dałeś. Jednak uprzedzamy że portal może przestać działać poprawnie. Cofnij zgodę.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „x” w prawym górnym rogu tej informacji. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Więcej o polityce prywatności możesz przeczytać tutaj.